• hirek.png

Lakossági fórumot tartottak Taksonyban a Budapest-Belgrád vasútvonalról. A fórumon a beruházás szakértői válaszoltak a lakosok előre beküldött kérdéseire, de élőben is meg lehetetett fogalmazni a válaszra váró felvetéseket a Budapest-Belgrád-projekttel kapcsolatban. 80 éve nyúltak hozzá utoljára ahhoz a vasútvonalhoz, amely a településeket érinti és a Budapest-Belgrád-projekt része, emelte ki bevezetőjében Kreisz László, Taksony polgármestere. Két sínpár látja majd el a feladatát a fejlesztés után, amely a személy- és teherszállításban is nagy előrelépés lesz. Kiemelte, hogy a teherforgalom a V0 vasútvonal megépítése után azonban jelentősen csökkenni fog. A településvezető szerint a fejlesztés nagy előrelépés lesz Taksony számára. A Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. projekt vezetője kiemelte, hogy a fejlesztésnek köszönhetően gyorsabb lesz a vonatközlekedés a két főváros (Budapest és Belgrád), valamint a tengeri kikötők között. A kétvágányúsítás és a 160 km/órás maximális sebesség miatt jelentősen megnő a vonal áteresztő képessége. A vonalnak az európai előírásoknak kell megfelelnie környezetvédelmi, hang- és rezgésvédelmi, valamint vasútbiztonsági szempontból is. A beruházásban 59 kilométer hosszban, 177 ezer négyzetméter zajvédőfal építésére fog sor kerülni - írja a Dunaharaszti Online.

Hivatalosan is átadták Dunaharaszti új óvodáját - tudósít a Dunaharaszti Online. Összesen 6 csoportban, 150 gyermeket tud fogadni a Dunaharaszti Kisharang Református óvoda, amelynek hivatalos átadóját és felszentelését a hétvégén tartották. A Paál László utcában álló épületet kevesebb mint egy év alatt húzták fel arra a telekre, amelyet Dunaharaszti Város Önkormányzata adományozott a Református Egyháznak. A beruházást az „Országos Óvoda Program” keretében támogatta az állam is, de a Dunaharaszti Református Gyülekezet tagjai is több millió forinttal segítették azt. Az, hogy Dunaharasztin megépülhessen a Kisharang Református Óvoda 1,2 milliárd forintba került. Pánczél Károly, a térség parlamenti képviselője arról beszélt, hogy Dunaharasztin egy újabb intézmény tudja kielégíteni a családok igényeit. Emlékeztetett, hogy a Paál László utcában a város új oktatási centruma jön létre, hiszen a most átadott óvoda közelében egy új bölcsőde épül majd, és a tervekben szerepel, szintén egy kormányzati programon belül, egy 24 tantermes általános iskola is. Dr. Szalay László polgármester kiemelte, hogy a városvezetés egyik alapelve, hogy a település életét segítő fejlesztő szervezeteket, civil közösségeket, egyházakat valamilyen módon támogassa, segítse. A Dunaharaszti Kisharang Református Óvoda épületét Ekler Dezső Ybl díjas építész tervezte. 

Még két hétig lehet jelentkezni az üllői fásítási programra. A nemrégiben lezárult fásítási programban a jelentkezők összesítését követően kiderült, hogy maradt még keret, így a megadott területről további két hétig jelentkezhetnek az érdeklődők. A feltételek megegyeznek a korábbival, Üllő Város Önkormányzata 80%-os támogatással biztosít növényeket a lakosság részére közterületi fásítás céljából. Azokról az utcákról, ahonnan az idei évben lehet fát igényelni, a város facebook oldalán tájékozódhatnak. A program jövőre tovább folytatódik.

Három évre elosztva mintegy 1,2 milliárd forint összegben, minden idők legnagyobb és legtöbb zajcsökkentő megoldást nyújtó lakossági zajvédelmi programját indította el szeptember 1-jén a Budapest Airport Szomszédjaiért Alapítványon keresztül a Budapest Airport. A több mint tíz éve futó és most kibővített program célja, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében élők zajterhelése csökkenjen az ingatlanok lakó-és pihenőhelyiségeiben található nyílászáróinak utólagos szigetelése vagy cseréje által. A Budapest Airport a korábban érintett 1500 ingatlanon túl számos további ingatlantulajdonos számára ajánlja fel a programban való részvétel lehetőségét, amelyet több ütemben valósítanak meg. A programról és az érintettek köréről a zajvedelem.bud.hu címen lehet bővebb információt szerezni, ahol az érintett ingatlantulajdonosok jelentkezésüket is könnyen és gyorsan leadhatják. Az érintett területek Üllő, Vecsés, valamint Budapest 10., 17., és 18. kerületének egyes részei.

Bárhonnan vesznek el, onnan hiányozni fog - így fogalmazott Kendéné Toma Mária kakucsi polgármester. Az iparűzési adó felének és a gépjárműadó egészének elvétele óta egyre kisebb összegekből gazdálkodik a település, amelynek nincs jelentős iparűzési adó-bevétele sem. Az egyik legnagyobb vesztes az útépítés, ugyanis Kakucs egyik oldalában teljesen elkészültek az utak, míg a másik oldalon ez elmarad, kizárólag kátyúzásra lesz lehetőség.

 

Egyre több helyen bukkannak fel a természetben a kaktuszok, a legtöbb telepet a Duna-Tisza közén tartják nyilván. Az inváziós kaktuszfajok az amerikai kontinensről kerültek be Európába. Ahol jó vízáteresztő képességű a talaj, ott a -20 fokot is túlélhetik a szúrós növények. Ezek az Amerikából hozott hidegtűrő kaktuszok az ördögnyelv-fügekaktusz vagy heverő medvetalpkaktusz és a Kolorádói medvetalpkaktusz. Természetes ellenség hiányában jelenlétükkel könnyen kiszoríthatják az alacsonyabb tűrőképességű őshonos fajainkat, amelyek kevésbé ellenállók a rendkívüli (aszályos, forró) időjárásnak. Az idén indult "citizen science" adatgyűjtés felhívta rá a figyelmet, hogy nem egészen egy év alatt megháromszorozódott az ismertté vált „kivadult” kaktuszállmányok száma, jelenleg több, mint 60 természetben való kisebb-nagyobb megtelepedésről tudunk. Ezek mintegy fele a Duna-Tisza közén található.